Digitální technologie ve školství

Smartboard

Digitální technologie hýbou světem. Proč se vyhýbají školství oklikou?

Dovolím si říci, že cca 75% ZŠ má projektor (alespoň) v každé druhé třídě, na lepších SŠ je pomalu v každé učebně. Ale co naplat, když je učitelé (zejména starší ročníky) nevyužívají (přesněji nechtějí využívat)? Pokud má učitel vedle sebe smartboard a whiteboard (tabuli, na kterou se píše fixy), z 99% si vybere whiteboard. Mezi učiteli jsou ale i tací, co na tu smartboardku píšou fixkou a považují to za whiteboard – to je fakt extrém.
Používání Smartboardů (interaktivních tabulí) je pro studenty zpestřením výuky a dovolím si říci, že pomůže i výuku zrychlit a zkvalitnit – uveďme si příklad. Pokud má učitel matematiky dostupný sešit s příklady, nemusí se zdržovat s jejich opisováním – jednoduše udělá v softwaru ctrl+c, vloží jej do nového listu a student může psát. Samozřejmě pak odpadá i mazání samotné tabule – jedním klikem může to, co student napsal buď uložit, nebo nenávratně smazat. Ani zde nezmiňuji to, že jde poslední krok vrátit zpátky (pokud něco student omylem smaže, nemusí to “dotahovat”), apod.

Mnozí taktéž používají smartboard jen jako bílou plochu pro promítání – proti tomu v podstatě nic nemám, jen by si dotyční kantoři mohli ušetřit pár kroků k počítači dotykem prstu na SmartBoard (popř. dotykem pera na ActivBoardech). Tabule jsou v 99% případů zkalibrované od jiného vyučujícího.

Vzdělanost učitelů vs technika

Myslel jsem si, že nevzdělanost učitelů v technice je přímo úměrná jejich věku, ale přesvědčil jsem se, že tak to není. Jasně, ne každý je “kovaný” do IT, ale vědět, že ovladač s nápisem “BenQ” je na projektor a “Genius” na repro, snad dokáže rozluštit každý, ne? To samé to, že když projektor vypnete, nemůžete ho dvě minuty zapnout (kromě Epsonu spouští proces dochlazení snad všechny), a že když se zapne, tak mu to nějakou chvíli trvá, to by snad mohl vědět každý. Mnozí by byli velice překvapeni, kdyby jim někdo sdělil, že i projektory mají své menu, kde lze zvýšit / snížit jas, a podobně. To je prostě špatně – školství v oblasti technologií usíná na vavřínech.

 

Možná, že by potřebovali takovýto patent… 🙂

Taky by někteří mohli vědět, že pokud nechtějí něco “obecenstvu” ukázat, stačí stisknout tlačítko “Blank”, či jemu podobné (na Epsonech je to třeba “A/V mute”) místo toho, aby projektor furt vypínali a zapínali – ta lampa je spotřební zboží a nevydrží nekonečně dlouho!

Je potřeba vyškolit a motivovat učitele k aktivnímu využívání počítačů při výuce a domácí přípravě.

A jak se učí it na školách?

Dodnes si pamatuji, jak jsme měli na ZŠ počítače s Guest účty s Windows XP i po tom, co Microsoft přestal vydávat aktualizace a drtili jsme se Officy, protože jsme měli přísného učitele – pokud někdo začal dělat kraviny místo Officů, na “férovku” vytáhnul hlavní elektrický kabel, co šel z racku (kde byly různé switche, apod.) ze zdi. Tohle je naštěstí už za mnou, ale “Offísy” se na školách učí furt; a nejen na ZŠ, ale i na středních školách! To prostě potřebuje změnu. Přeci se studenti (žáci) nebudou pořád a pořád a pořád učit Excel, Word, PowerPoint…! Proč se neučí o cloudových službách? Že něco takového existuje, že tam mohou nahrát svá data? Nebo že existuje taky OneNote na poznámky, co se synchronizují mezi sebou? Co třeba takový Evernote, znají to? Nebo Prezi, které je mnohem poutavější než okoukaný PowerPoint? Tuny a tuny šikovnějších aplikací, které využijí ve svém životě lépe? Neříkám, že Officy nevyužijí nikdy, ale všeho moc škodí.

Co je psáno, to je dáno…

Do třídnice by se měla psát právě probíraná látka. Ne vždy to ale odpovídá realitě. Jednoho dne jsem se tedy potřeboval na něco podívat a nestačil jsem se divit, co tam na mě vylezlo. Jedno z bodů bylo i

  • Linux – nastavení, aplikace

Na tom by nebylo vůbec nic divného, pokud bychom se to učili. Problém je v tom, že takový Linux někteří v životě na počítači neviděli a pochybuji, že vůbec někteří studenti vědí co to je, a že i Android je postavený na Linuxu. Dotyčný totiž píše do třídnice úplně něco jiného, než co probíráme – Co ho k tomu vede? Je to snad ztráta času? Ano, přiznávám, nastavení Windows a přizpůsobení je pro někoho ztráta času, ale takový Linux bych si rád zopakoval! A hádejte, co místo toho děláme? Ano, kancelářský balík Microsoft Office!

Při psaní tohoto článku se mi na Facebooku dokonce objevila reklama na doučování Excelu a vzápětí poté i člověk, co v Excelu maluje. Náhoda?

To je k dnešnímu článku vše, a já jen dodám, že neměl za cíl nikoho urazit, atp. – jedna se čistě o můj osobní názor.


Už to bude skoro čtvrt roku, co tyto stránky běží. Za tu dobu jsem zaznamenal skoro půl tisíce návštěv. Díky za to! 🙂  Je to pro mě motivace psát dál a vymýšlet nová a nová témata 😉

Komentáře